اخبار اقتصادي نمایش نسخه اصلی

جزئيات دستيابي ايران به فناوري پيشرفته استحصال آب ژرفي

ايران با تلاش نخبگان و متخصصين جوان به فناوري پيشرفته استحصال آب ژرفي دست پيدا کرد‌ه است.

399

به گزراش خبرنگار خبرگزاري تسنيم، جمهوري اسلامي ايران به همت و تلاش نخبگان و دانشمندان جوان ايراني به جمع چند کشور محدود داراي فناوري پيشرفته استحصال آب ژرفي پيوسته است.
اين فناوري پس از سه سال فعاليت‌هاي اکتشافي و تحقيقاتي در نقاط مختلف کشور توسط محققين جوان و متخصص به صورت صفر تا صد بومي‌سازي شده و در اولين‌ گام به‌صورت کاملاً موفقيت‌آميز در استان سيستان و بلوچستان تست و آزمايش شده است.
چندي قبل، محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت در نشست خبري هفتگي خود با خبرنگاران گفته بود: مطالعات خوب و منجر به نتايج مثبت در حوزه آب‌هاي ژرف داشتيم که آقاي ستاري معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور هم خوشبختانه به من گزارشي داد مبني بر اينکه مي‌توانيم به منابع جديد آب در سيستان و بلوچستان دست پيدا کنيم
به گزارش تسنيم، فناوري استحصال آب ژرفي که جزو پيشرفته‌ترين فناوري‌هاي روز دنياست، در اکتشاف آب‌هاي زيرزميني در اعماق بيش از دو هزار و 500 متري زمين و حفر چاه‌هاي آب ژرف براي بهره‌برداري از اين آب‌هاي زيرزميني به‌کار برده مي‌شود و قابل بهره‌برداري در زمينه مقابله با خشکسالي و بحران کم‌آبي است.
اين فناوري بومي‌شده توانايي شناسايي نقطه‌اي آب‌هاي زيرزميني حتي در مناطق خشک و کويري را دارد و پس از شناسايي، زمين را به صورت مشابه چاه‌هاي نفت با عمق 2.5 کيلومتري حفر کرده و به آب‌هاي زيرزميني شيرين و قابل شرب مي‌رسد.
پس از 3 سال بحث و بررسي و مطالعه در سراسر ايران بويژه استان سيستان و بلوچستان، يکي از چاه‌هاي مورد اکتشاف در عمق دو هزار و 500 متري زمين به آب رسيد. اين فناوري در مرحله‌اي است که مي‌توان از آن به عنوان يک دستاورد بزرگ در حوزه فناوري ياد کرد.
تصاوير و فيلم‌هاي زير مربوط به استفاده موفقيت‌آميز از اين فناوري در استان سيستان و بلوچستان است.
.